top of page

Varför eteriska oljor?

Uppdaterat: 21 sep. 2020

Det finns ungefär lika många användningsområden för eteriska oljor som det finns människor på jorden. Vi alla använder oss av dem på olika sätt och vid olika situationer.


När det kommer till eteriska oljor och soul care tänker jag främst på den emotionella stöttning dessa oljor bidrar med. Forskning visar att rena eteriska oljor aktiverar de delar i vårt limbiska system som styr minne, känslor och sinnestillstånd. Detta gör att olika dofter påverkar vårt sinne och humör på olika sätt, apelsin verkar oftast humörhöjande, pepparmint verkar uppiggande och lavendel verkar lugnande. Bara för att nämna några.


I mitt liv har jag även valt att implementera eteriska oljor för att successivt kunnat byta ut produkter som jag vet har en negativ påverkan på min hälsa och välmående. Som t.ex. parfymer och hormonstörande ämnen i allt från hudvård till städprodukter till hemmet. Eteriska oljor har en mängd hälsofrämjande egenskaper och fungerar utmärkt som komplement eller rent av istället för vanliga kommersiella produkter med mängder av gifter i. Jag själv använder mig t.ex. av eteriska oljor i mitt ansiktsserum för att minska på kemikalierna i min hudvårdsrutin, jag gör mina egna naturliga parfymer då de vanliga parfymerna är rena gift-cocktails och jag har bytt ut en dela av de dagliga städprodukterna till vårt hem mot naturliga produkter med eteriska oljor.


Skulle du vilja veta mer om vad eteriska oljor skulle kunna göra för just dig och ditt välmående så guidar jag dig gärna på din resa, det är bara att sträcka ut en hand till mig!


Med kärlek och värme!/ Jennifer


2 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page