top of page

Att leva i takt med månen.

Uppdaterat: 22 apr. 2021


När jag skriver detta inlägg har vi precis årets första nymåne, denna nymåne infaller i Stenbockens tecken, vilket jag inte tänker gå in närmare på här. Men det jag tänkte ta upp var hur vi kan leva i takt med månens olika faser.


Månfaserna är åtta stycken, från nymåne-fullmåne och från fullmåne- nymåne igen. Men jag tänker först och främst fokusera på de fyra faser som jag använder mig mest av i mitt liv, som är nymåne, first quarter, fullmåne och last quarter.


Nymånen står för nystart och den tiden på månaden som jag tycker om att sätta nya intentioner, rena och programmera mina kristaller och drömma stort! Jag har alltid älskat att vända nya blad, älskat nyår och hösten när det känns som man kan starta på nytt efter en sommar med semester. Och när jag började leva i takt med månens faser så kan jag nu få den känslan VARJE MÅNAD, hur härligt är inte det?!


First quarter, är den fasen då månen går från ny till full. Det här är tiden då man verkligen tar action på sina intentioner och mål man satte vid nymånen. Jag brukar tänka att mina drömmar och mål växer i takt med månen, och under den här perioden kanske jag jobbar lite extra på att manifestera och faktiskt göra de praktiska saker som krävs för att jag ska nå dessa drömmar och mål.


Fullmånen har för mig på senaste år betytt mycket tyngre energier. Jag får ofta svårt att sova och det är oftast då min ångest blir som allra mest påtaglig. Men det är också en tid för tacksamhet och för att fira sina framgångar. Under fullmånen brukar jag ofta reflektera över tiden som gått från nymånen och framåt och se vilka av mina drömmar och intentioner som verkligen har gått i uppfyllelse eller som håller på att gå i uppfyllelse. Under fullmånen är det också en perfekt tid för att börja släppa på saker, känslor och tankar som inte går i linje med dina drömmar och visioner. En mycket kraftfull ritual som jag ibland gör under just fullmånen är att skriva ner saker jag vill släppa taget om och sedan elda upp det. Jag brukar nu också lägga fram mina kristaller i ett fönster eller annan plats där månen kommer åt att lysa på dem för att ladda dem med de kraftfulla energierna.


Last quarter, är den fasen då månen går från full till ny igen. Och den här fasen står också mycket för att släppa taget om det som inte längre gynnar dig i ditt liv. Här brukar jag arbeta mycket mer med meditation och över lag ta det lite lugnare än under nymånen och first quarter. Det är lite som att man nu vill ladda nya batterier inför att starta på nytt när månen sakta men säkert blir mindre och mindre synlig. Det här är också en bra tid för reflektion och självbetraktelse. Den här perioden kallas ibland för den mörka perioden och det är ofta man kan känna sig tvingad att möta mer av sina skuggor och känslor man tryckt undan, därför är det också en tid att ta hand om sig själv lite extra. Glöm inte din soul care!



Jag vill också påpeka att det här är mitt sätt att se på, uppleva och agera i takt med månen. Det finns hur många läror och sätt som helst därute, och det finns egentligen inget rätt eller fel. Det som jag tycker är det viktiga här är hur du själv kan lära dig att följa dina cykler och planera din månad och ditt liv för att få en balans mellan arbete/återhämtning, och det är ett så kraftfullt sätt att göra detta med månens energier som verktyg.


Jag hoppas att detta inlägg var intressant för åtminstone några av er, och om det är så att ni vill fördjupa er mer i månens energier och faser så rekommenderar jag starkt Yasmine Bolands bok Månologi, där man kan läsa mycket mer om de olika faserna och även de olika stjärntecknen månen infaller i.


Med värme och kärlek/ Jennifer


10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page